Svar: Kan man fryse købt frugtmos?

16. januar 2022

Alder:
4 mdr.

Kære Christina

Tak for dit fine spørgsmål :)

Jeg har kontaktet Semper, som laver børnemad på både glas, i klemposer og lignende for at høre, hvad deres anbefaling er :)

Som udgangspunkt kan al færdiglavet babymad fryses. Det gælder både frugtmos på glas, grøntsagsmos i glas, frugtmos i klemposer osv.

Der vil på nogle af deres produkter stå f.eks. "Produktet er følsomt overfor minusgrader og bør ikke fryses ned, da nedfrysning vil påvirke konsistens og udseende". Det gælder f.eks. deres klemposer med grød og nogle af deres klemposer med grøntsager og fisk. Frysning kan altså godt påvirke maden, så det ikke ser så lækkert ud, og så man ikke kan regne med konsistensen - og af den grund anbefales det ikke.

Hvis man vælger at nedfryse færdiglavet ...

Annonce

... babymad, så er følgende vigtigt:

- Maden skal tages ud af emballagen. Glas må ikke fryses ned, og klemposer må ikke fryses ned. Glas kan springe, når det fryses, og klemposer er ikke lavet i et materiale, der må fryses.

- Maden skal fryses ned umiddelbart efter åbning. Du kan altså tage det fra, som du skal bruge og fryse resten. Men ikke nedfryse ½ glas, som du har haft stående i køleskabet og ikke fået brugt. Heller ikke selvom der ikke er gået 24 timer efter åbning.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

- Det skal fryses ned i mindre portioner, som passer med den mængde, som du tænker, at din dreng vil kunne spise. Rester skal kasseres.

- Det skal fryses ned i beholdere, som er beregnet til at nedfryse babymad.

Jeg håber, at dette kan hjælpe lidt videre :)

Fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!